Strategie voor lesgeven aan kinderen met autisme
De prijs voor de masterproef gaat naar Eva Depla (UGent, Educatieve master in de gezondheidswetenschappen) voor haar scriptie Noodondersteunend lesgeven in het secundair buitengewoon onderwijs OV4, Type 9.
Eva Depla: “Ik werk al vele jaren als logopedist met kinderen met autisme. Toen ik tien jaar geleden voor het eerst voor een klas of groep stond, bleek alles een stuk complexer in vergelijking met een logopedische setting. Ik ervaarde tegelijkertijd ook dat mijn eigen sterkte gemotiveerd zijn en anderen motiveren een belangrijke impact heeft. In deze masterproef probeerde ik de theoretische basis uit te klaren.”
“Er is nauwelijks wetenschappelijk onderzoek over onderwijs geven aan jongeren met een autismespectrumstoornis zonder verstandelijke beperking. In deze educatieve masterproef bekijk ik met welke strategieën leerkrachten de motivatie van die leerlingen kunnen stimuleren. Ik wil hiermee handvaten bieden voor (startende) leerkrachten die les willen geven aan die doelgroep. Zo zijn er tips over de vraagstelling op toetsen bijvoorbeeld, of de manier van evalueren.”
“De prijs is een mooie erkenning voor mijn werk. Ik ben van plan hem te verdelen. Een deel voor mijn dochters omdat ze mij altijd gesteund hebben tijdens mijn extra opleiding. En met de prijs kan ik ook een steentje bijdragen aan projecten om kwetsbare jongeren gelijke kansen te geven.”
Therapie voor peuters en kleuters
De bachelorproef is dit jaar voor Elise Devriendt en Lize De Knijf (Artevelde Hogeschool, Bachelor in de logopedie). Zij winnen de prijs voor hun scriptie Sensorische communicatiebox voor niet- of nauwelijks sprekende peuters en kleuters met een autismespectrumstoornis en een verstandelijke beperking.
“Het onderwerp over de Sensorische communicatiebox voor niet- of nauwelijks sprekende peuters en kleuters met een autismespectrumstoornis en een verstandelijke beperking sprak ons aan omwille van de mogelijkheid om iets te ontwikkelen dat een meerwaarde biedt voor het werkveld, iets wat therapeuten een richtlijn geeft waar te starten met therapie bij een kind met autisme
“Tijdens ons onderzoek merkten we dat er geen instrumenten beschikbaar zijn die alle voorlopers van taal systematisch in kaart brengen. Met onze communicatiebox willen we daar iets aan doen. Een voorbeeld is joint attention, waarbij de therapeut spelmateriaal zoals een piano inzet om deze voorloper uit te lokken. Hierbij hoort een observatielijst die chronologisch is opgebouwd, zodat het volgende niet-bereikte doel als het nieuwe therapiedoel kan dienen.”
“We zijn heel blij met de prijs! Op dit moment hebben we er nog geen concrete plannen mee. We houden alle mogelijkheden open en beslissen later wat we ermee zullen doen.”
Deze scripties zijn een verrijkende aanvulling op onze werking en bevatten bruikbare instrumenten voor onze medewerkers.
De juryleden leggen uit waarom ze deze scriptie verkozen tot winnaar.
”De masterproef is oorspronkelijk geschreven voor het (buitengewoon) secundair onderwijs, maar is zeker ook van toepassing voor onze schoolkinderen. De inhoud sluit aan bij onze orthopedagogische visie. We kunnen dus zeker de koppeling maken met het noodondersteunend lesgeven, niet alleen binnen het onderwijs maar ook in onze andere afdelingen. Daarnaast is de verwijzing naar de Autisme Centraal Methodiek, dat als basiskader in Sint-Lievenspoort gebruikt wordt, een verrijkende aanvulling en een extra link naar de huidige werking. De scriptie is praktisch uitgewerkt en is een mooie samenvatting en bundeling van technieken.”
“De bachelorproef geeft een mooi overzicht van wat er bestaat om het taalniveau te bepalen en vervolgens verder taal uit te lokken bij peuters en kleuters met een autismespectrumstoornis en een cognitieve beperking. Het is een bruikbaar instrument voor wie start als logopedist bij deze doelgroep of een heropfrissing voor de medewerkers die al langer aan het werk zijn. We kunnen deze scriptie zien als een aanvulling op onze werking. Er worden ook een aantal methodes aangereikt die nieuw zijn voor Sint-Lievenspoort en er is een uitwerking van concreet materiaal voor diagnostiek én behandeling.”
Gefeliciteerd aan alle winnaars en veel plezier met de prijs!
Volgend jaar wordt de Scriptieprijs Sint-Lievenspoort opnieuw uitgereikt en is het onderwerp personen die doof of slechthorend zijn. Houd onze website en Facebook in de gaten voor meer informatie.